تئوری رنگها

بسیاری از مردم فکر می کنند انتخاب رنگ برای طراحی UI  بیشتر به سلیقه و حس زیبایی طراح بستگی دارد. با این حال، فرایند انتخاب رنگ پیچیده تر از آن است که به نظر می رسد و نقش مهمی در طراحی دارد. در یکی از مقاله های قبلی ما که به روانشناسی رنگ اختصاص داده شده است، دریافتیم که رنگ ها بر روحیه و رفتار ما تأثیر زیادی دارند. به همین دلیل موفقیت محصول تا حد زیادی به رنگ های انتخاب شده برای طرح بستگی دارد. تحقیقات نشان داده که فقط 90 ثانیه طول می کشد تا مردم قضاوت ناخودآگاه را درباره یک محصول انجام دهند و بین 62 تا 90 درصد از این ارزیابی فقط بر اساس رنگ است. بنابراین، رنگ های مناسب انتخاب شده می توانند در راه تبدیل بهتر برای محصول شما و همچنین پیشبرد قابلیت استفاده محصول مفید باشند.

برای ایجاد طراحی مناسب و به کارگیری رنگها به طور مؤثرتر، باید درک کنید که چگونه رنگ ها شکل می گیرند و چگونه آنها به یکدیگر ارتباط دارند. به همین دلیل دانشجویان مدارس هنری، کالج ها و دانشگاه ها به مطالعه "علم تئوری رنگها " می پردازند. بنو به شما پیشنهاد می کند مبانی نظریه رنگ و ترکیب رنگ را که می تواند به طور موثری در فرآیند طراحی شما بکار برده شود، به یاد داشته باشید.

چرخه رنگ ها (Color Wheel)

اگر دروس مربوط به نقاشی یا طراحی لباس را گذرانده باشید، حتماً دایره ای متشکل از رنگ های مختلف را دیده اید. این دایره چرخه رنگ (Color Wheel) نامیده می شود که به درک چگونگی ارتباط رنگ های مختلف با یکدیگر و ترکیب آنها کمک می کند. چرخه رنگ معمولاً از رنگهای اولیه، ثانویه و درجه سوم ساخته شده است. رنگ های اولیه (اصلی) سه رنگی می باشند که با هیچ ترکیبی از رنگهای دیگر نمی توان آنها را ساخت. با ترکیب رنگهای اولیه ، رنگهای ثانویه را به دست می آوریم و ترکیب رنگهای اولیه و ثانویه، رنگهای سوم را به ما می دهد که معمولاً دارای اسامی دو کلمه مانند "سبز آبی" است.

color-wheel

دایره رنگ ها در سال 1666 توسط نیوتن به روش شماتیک ایجاد شد و از آن زمان تاکنون بسیاری از تحولات را پشت سر گذاشته است اما هنوز ابزار اصلی ترکیب رنگ بشمار می رود. ایده اصلی این است که چرخه رنگ باید به گونه ای ساخته شود تا رنگ ها به طور مناسب با هم مخلوط شوند.

مدل های رنگی

قبل از ترکیب رنگ ها، باید بدانید که رنگ دارای دو طبیعت مختلف است: رنگهای ملموس سطح اشیاء و سایر مواردی که توسط نور مانند پرتوهای تلویزیون تولید می شوند. این نوع مدل ها دو رنگ ایجاد می کنند که چرخ رنگ ایجاد می شود: رنگ های افزایشی و کاهشی.

مدل رنگ افزایشی، قرمز، آبی و سبز را به عنوان رنگهای اصلی در نظر می گیرد، بنابراین به سیستم رنگ RGB نیز معروف است. این مدل اساس تمام رنگهای به کار رفته در صفحه است. ترکیب رنگهای اولیه به نسبت مساوی در این سیستم باعث ایجاد رنگهای ثانویه می شود که به صورت سیان (cyan)، سرخابی و زرد وجود دارد، اما باید به خاطر داشته باشید که هرچه نور بیشتری اضافه کنید، رنگ روشن و روشن تر می شود.

مدل رنگ کاهشی با کاهش نور در رنگ ها را بدست می آید واز دو سیستم رنگی تشکیل شده است.

  • RYB (قرمز، زرد، آبی)
  • CMYK (سیان، سرخابی، زرد، مشکی)

RYB به عنوان سیستم هنری شناخته می شود و اغلب در آموزش هنر به خصوص در نقاشی مورد استفاده قرار می گیرد. RYB پایه و اساس تئوری علمی رنگ مدرن بود که تعیین کرد سیان، سرخابی و زرد موثرترین مجموعه از سه رنگ برای ترکیب هستند. به این ترتیب مدل رنگ CMY شکل گرفته است. CMY بیشتر در چاپ مورد استفاده قرار می گرفت و هنگامی که در چاپ فتوشیمیایی جوهر سیاه را به عنوان عنصر اصلی مورد استفاده قرار گرفت، این سیستم CMYK نامگذاری شد.

مدل های رنگی

رنگ های افزایشی و کاهشی

شما باید تفاوت عمده این دو سیستم را به یاد داشته باشید: رنگ های افزاشی برای صفحه های دیجیتال و رنگ های کاهشی برای رسانه های چاپی می باشد. یک قانون ساده اما مهم را فراموش نکنید: رنگ هایی که روی صفحه می بینید هرگز به صورت یکسان به نظر نمی رسند. طیف رنگ های افزایشی، گسترده تر از CMYK است به همین دلیل به طراحان توصیه می شود پروژه های خود را قبل از چاپ به سیستم CMYK تبدیل کنند تا بتوانند نتیجه را نزدیک به آنچه چاپ می شود مشاهده کنند. با این حال، اگر با محصولات دیجیتال کار می کنید، سیستم رنگ RGB انتخاب عاقلانه ای است زیرا اجازه می دهد تا با طیف گسترده ای از رنگها، طراح های شگفت انگیز ایجاد نمایید.

هارمونی رنگها

کلمه "هارمونی" معمولاً با چیزی منظم و خوشایند همراه است. هارمونی رنگ مربوط به چیدمان رنگ ها به جذاب ترین و مؤثرترین روش ممکن برای درک کاربران است. هنگامی که رنگ ها سازمان یافته می شوند، کاربران احساس آرامش و خرسندی می کنند در حالیکه از ناسازگار بودن رنگ ها، احساس هرج و مرج و انزجار می کنند. تعادل رنگ در طراحی بسیار حیاتی است زیرا کاربران با نگاه اول از وب سایت یا برنامه شما تأثیر می گیرند و رنگ ها تأثیر زیادی در رابطه دارند.

تک رنگ

این نوع هارمونی، یک رنگ با تن های مختلف و سایه های آن پایه گذاری شده است. هارمونی تک رنگ همیشه یک انتخاب برنده است زیرا اشتباه کردن و ایجاد یک رنگ بندی ناخوشایند کار دشوار است.

آنالوگ

برای ایجاد هارمونی آنالوگ (مشابه)، باید از رنگ هایی استفاده کنید که درست در کنار یکدیگر روی چرخه رنگ قرار دارند. این نوع رنگ بندی برای طرح مورد استفاده قرار می گیرد که در آن نیازی به کنتراست از جمله پس زمینه صفحات وب یا آگهی ها نیست.

هارمونی تک رنگ

مکمل

هارمونی مکمل، ترکیبی از رنگ هایی است که در مقابل یکدیگر روی چرخ رنگ قرار گرفته اند. این طرح مخالف آنالوگ و تک رنگ است زیرا هدف آن تولید کنتراست بالا است. به عنوان مثال، دکمه نارنجی در پس زمینه آبی، همواره جلب توجه می کند.

هارمونی آنالوگ

تقسیم-مکمل

این ترکیب مانند روش قبل می باشد اما از رنگ های بیشتری استفاده می کند. به عنوان مثال، اگر رنگ سبز را انتخاب می کنید، باید دو مورد دیگر را که در مجاورت رنگ مقابل آن قرار دارند استفده کنید. تضاد در اینجا از طرح مکمل، دارای شدت کمتری می باشد اما استفاده از رنگهای بیشتری را امکان پذیر می کند.

هارمونی مکمل

سه گانه

هنگامی که طراحی به رنگ های بیشتری نیاز دارد می توانید یک ترکیب سه گانه را امتحان کنید. دراین روش از سه رنگ مختلف که فاصله یکسانی در چرخه رنگ ها دارند استفاده می شود. برای ایجاد تعادل در این روش، توصیه می شود از یک رنگ به عنوان غالب ، دیگری به عنوان رنگ ثانویه استفاده کنید.

سه گانه

چهارتایی (دو مکمل)

ترکیب رنگ چهارتایی برای طراحان باتجربه است زیرا ایجاد تعادل در این روش سخت تر است. در این روش از چهار رنگ استفاده می شود که جفت های مکمل هستند و با انتخاب رنگ ها، یک مستطیل را تشکیل می شود. هماهنگی این طرح دشوار است اما اگر همه کارها را درست انجام دهید ، نتایج ممکن است خیره کننده باشد.

چهارتایی